Megkopott a kereszténység ethosza a 15. századra vagy más okból nem sikerült átfogó keresztes hadjáratot szerveznie a pápának? Pár évszázaddal korábban még megmozdult Európa a hívó szóra és azóta elesett Konstantinápoly…
Megkopásról talán még nincs szó, habár közeleg a „reneszánsz pápaság” időszaka. Inkább az európai monarchiák közötti és az itáliai félszigeten is tapasztalható dinasztikus – és hangsúlyozzuk, nem nemzetek közötti – ellentétek voltak túl erősek, illetőleg a töredezett Európán belül is megvoltak a belső nehézségek.
Mert ne legyenek kétségeink,
a 15. század közepén például Angliában még legkevésbé sem a török veszély határozta meg a mindennapokat,
hanem az épp belobbanó belharc, az úgynevezett „Rózsák háborúja”. A későbbi Spanyolország területén, Aragóniában és Katalóniában pedig még aktívan folyt a mórok elleni harc, hisz utolsó erődjük, Granada csak 1492-ben került keresztény kézre.
Ugyanakkor látunk pozitív jelenséget is, hisz tény, hogy a közeli-távolból érkezett támogatás Magyarországra is:
Hunyadi 1440-es és 1450-es évekbeli harcaiban csehek, lengyelek, szerbek szép számmal vettek részt,
hiszen őket és birtokaikat a török fenyegetés valóban elérte. Moldva és Havasalföld pedig, ha a hatalmi helyzet úgy hozta, ugyancsak Magyarországot támogatta, de erről már volt szó.
Milyen kapcsolatot ápolt Kallixtusz Magyarországgal és Hunyadival?
A pápa spanyolt területen született, így római ténykedése előtt aligha lehetett kapcsolata régiónkkal, ráadásul születési helye miatt az egyházszakadás alatt az avingnoni pápák oldalán állt. Tudnivaló ugyanis, hogy az 1300-as évek végét és 1400-as évek elejét az 1417/18-ig tartó nagy egyházszakadás és a sorozatos ellenpápák kora árnyékolta be, melynek hosszas európai körutazást és tárgyalás-sorozatot követően épp a mi Luxemburgi Zsigmond királyunk vetett véget a konstanzi zsinaton.
Karrierje tipikusan egyházi-diplomáciai út volt, ám ez nem Közép-Kelet Európához kapcsolta. Ami majd figyelmét erre fordítja, az részben a török fenyegetés, részben pedig a tény, hogy ezekben az esztendőkben
ennek ellenállni a balkáni államok már nem, csak Magyarország volt képes.
S alighanem Hunyadi Jánosról is hallhatott, hisz ne feledjük, 1455-ben lett pápa, s Hunyadi híre ekkor már kontinens-szerte ismert volt.
Tisztázzuk a harangszó-mizériát! A fenyegetettség miatt, a győzelem miatt, délben vagy nem délben? Ki vezetett be mit és mikor?
Nos, a helyzet a következő. A harangszót 1456 június 29-én valóban III. Kallixtusz pápa rendelte el, hogy ezzel is minél több imára buzdítsa a pogány törökök elleni harcra a keresztény világot. A török fenyegetést és Bizánc elestét ugyanis a korban Isten büntetésének tartották, melytől a buzgó imádság védhette meg a kortársakat. A harangzúgás idejét ekkor délutáni órára rendelte el a délutáni és az esti imádság közötti idősávra.
A harangozást majd 1500 augusztusában helyezi át 12 órára VI. Sándor pápa.
Tehát ez a harangozás a nándorfehérvári diadalt kevéssel megelőzően – de persze épp a török fenyegetés miatt – született.
Van ugyanakkor egy fontos egyházi ünnep, ami pontosan Nándorfehérvár miatt létezik, s oly sokszor megfeledkezünk róla a közbeszédben. A győzelem híre ugyanis 1456. augusztus 6-án érkezett el az Örök Városba, s az örömre való tekintettel
Kallixtusz pápa úgy határozott, hogy ez a nap legyen Urunk Színeváltozásának ünnepe,
melyet ekkortól ünnepel a katolikus egyház napjainkban is, amire máig büszkék lehetünk.
***